Grădiniţa urmează programa, de învăţământ a Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Experiențele de învățare sunt concepute după metode unice și personalizate.
Metoda Omuleților COLORAȚI ne vine în sprijin iar metoda Waldorf ne este o bună inspirație.
Predarea activităţilor are loc și în limba germană și română, limba engleză fiind opţională.
Obiectivele urmărite sunt:
dezvoltarea socio-emoţională, construind oportunitatea cunoaşterii de sine şi a celorlalţi
încrederea în forţele proprii
exprimarea dorinţelor proprii
descoperirea sinelui prin conexiunea cu natura și materialele din natură
exprimarea primelor „magii”, cum ar fi: „…te rog frumos dă-mi mașinuța…”, în loc de „…dă-mi mașinuța…” (respectul față de sine şi față de cei din jur)
să crească într-un spirit independent, când „nu pot singur, nu vreau singur”, să se transforme în „eu pot, eu vreau” (aici, dezvoltarea abilităţilor/competenţelor şi dezvoltarea încrederii în sine)
„Piticii” învaţă să aprecieze frumosul, să răspundă emoţional şi intelectual – prin artă – la anumite situaţii întâlnite, în diferite împrejurări.
Lumea culorilor şi a materialelor de lucru stimulează imaginaţia şi creativitatea, transformandu-i pe „pitici” în adevăraţi artişti, care treptat vor învăţa să folosescă diferite tehnici de lucru:
desenul
pictura
lipitul
mototolitul
să cânte
să ia parte la jocurile muzicale etc.
Aici „piticii” îşi dezvoltă limbajul cu ajutorul lumii de basm, cu ajutorul poveştilor şi poeziilor, care introduc copilul în universul creativităţii şi al imaginaţiei, totodată învăţând ce înseamnă exprimarea orală şi cea scrisă.
Aici „piticii” sunt introduşi în universul matematicii şi înţelegerii naturii, cu ajutorul jocurilor didactice şi a materialelor potrivite pentru dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor;
selectarea
observarea
diferenţierea
generarea unor desene geometrice
Aici „piticii” învaţă să relaţioneze unii cu ceilalţi şi cu adulții, datorită faptului că informaţiile primite vor fi asimilate într-un mod practic: experimentând, vizualizând, atingând şi simţind; aceste acţiuni vor dezvolta dorinţa de a-şi construi propria personalitate.
Aici „pticii” învaţă să-şi coordoneze mişcarile corporale, să-şi dezvolte mobilitatea şi rezistenţa fizică prin:
jocurile de cooperare
jocurile de mişcare
exerciţiile corporale
jocurile liniştite şi de relaxare, toate acestea conducând la dezvoltarea motricităţii grosiere, motricităţii fine, supleţei, forţei şi rezistenţei.
Prin formarea rutinelor, „piticii” dobândesc deprinderi şi abiliăţi cum ar fi dezvoltarea sănătoasă, prin îngrijire şi igienă personală.
Acest univers este „esenţa” în viaţa copilului pentru că aici învaţă să interacţioneze cu cei din jur şi totodată învaţă să se descopere pe sine însuși, descoperind lumea exterioară.
Imaginea de sine este foarte importantă în această perioadă, de aceea o considerăm ca bază în dezvoltarea copilului, acest lucru influenţând decisiv procesul de învăţare.
Cunoaşterea de sine, controlul emoţional şi nu în ultimul rând interacţiunea cu cei dn jur, au un rol important în viaţa copilului.
(La ceastă vârstă se pun bazele dezvoltarii socio-emoţionale).
Datorită spaţiului din curte – care este amenajat adecvat – copiii vor avea posibilitatea să-şi manifeste bucuria într-un mod liber şi constructiv.
bibliotecă, unde „citesc” şi li se citesc poveşti
jocul de rol, unde (de exemplu) „eu sunt mama şi tu eşti tata”
construcţii , unde facem castele din cuburi mari şi mici
ştiinţe, unde descoperim (de exemplu) cum „bărcuţele pot pluti şi în apă de culoare mov”
nisip şi apă, unde „ne relaxăm, în perluţele sclipitoare ale nisipului fermecat”, unde facem cele mai bune plăcintuţe din „făină colorată”
artă, unde „culoarea se joacă” nu numai pe pensulă ci şi pe pălmuţe şi multe alte activităţi experimentale, unde „piticii” au posibilitatea să aleagă locul de învăţare prin joc.
Aici „piticii” învaţă:
cum bulele de săpun curăţă mânuţele şi faţa
cum să folosească toaleta
cât de frumos şi politicos este să spui „la revedere!”,.. „pa!”,.. „bună dimineaţa!”….
cum să pună jucariile în căsuţe potrivite pentru a fi aşezate
cum să manânce frumos și de ce
să se respecte pe sine şi pe cei din jur etc.
„Piticii” vor avea posibilitatea să urmeze cursuri opţionale:
gimnastică – pentru că la această vârstă este momentul potrivit pentru dezvoltarea corporală armonioasă, îmbunatăţirea respiraţiei, stimularea funcţiilor inimii, stimularea sistemului nervos..
ski – pentru că este important ca „piticii” să înveţe să fie răbdatori, să-şi dezvolte competenţele şi potenţialul
înot – petru că „piticii” au nevoie de o stare psihică şi fizică stabilă, eliminând anxietatea, temerile, neîncrederea în sine, şi nu în ultimul rând are loc formarea şi dezvoltare motricitaţii graosiere.
dansuri – pentru că este o formă de relaxare prin distracţie şi totodată implică dezvoltarea fizică, coordonarea, echilibrul, flexibilitatea.
atelierul de emoţii – aici copilaşii învaţă, împreună cu doamna psiholog să se cunoască pe sine, să gestioneze emoţii, să găsească soluţii practice, utile lor şi celor din jur pentru exteriorizarea emiţiilor, să aibă încredere în ceea ce sunt ei, având o stimă de sine ridicată.
yoga – unde copiii învață că un cuvănt spus poate aduce cu el o acțiune pozitivă, constructivă sau invers, ca mintea sănătoasă menține corpul sănătos.
Organizăm:
zile de naştere, pentru că momentele importante, din viaţa „piticilor” sunt de neuitat. La distracție ne vor ajuta:
personaje din povești,
pregătim jocuri,
dans si muzica
painting face, etc.
expoziţii – pentru că valorile „piticilor” trebuiesc puse în evidenţă, acest lucru facând ca stima lor de sine să se dezvolte, astfel ca ei să devină încrezători în ceea ce sunt
teatrul – „piticii” învaţă, se bucură, se distrează…alături de personajele din poveste
vizite – „piticii” vor observa şi practica orice lucru învaţat la gradiniță
spectacole
drumeţii
serbari etc.