Piticilor exploratori

Grădiniţa urmează programa de învăţământ a Ministerului Educaţiei şi Cercetării, adaptată în limba germană.

Pe langă aceasta, ne-am creat un curriculum personalizat, ajutându-ne de OMULEȚII  colorați și de metoda Waldorf.

Predarea activităţilor are loc în limba germană și română, limba engleză fiind opţională.

Obiectivele urmărite, cu ”piticii”,  sunt:

  • dezvoltarea socio-emoţională, construind oportunitatea cunoaşterii de sine şi a celorlalţi
  • încrederea în forţele proprii
  • exprimarea dorinţelor proprii
  • descoperirea sinelui cu ajutorul experimentelor din mediul înconjurător
  • exprimarea primelor „magii”, cum ar fi: „…te rog frumos dă-mi mașinuța…”, în loc de „…dă-mi mașinuța…” (respectul față de sine şi față de cei din jur)
  • să crească într-un spirit independent când „nu pot singur, nu vreau singur” să se transforme în „eu pot, eu vreau” (dezvoltarea abilităţilor/competenţelor şi dezvoltarea încrederii în sine)
  • să-şi învingă emoţiile, să descopere un întreg univers al domeniilor educative

Universul estetic şi creativ:

„Piticii” învaţă să aprecieze frumosul, să răspundă emoţional şi intelectual – prin artă – la anumite situaţii întâlnite, în diferite împrejurări.
Lumea culorilor şi a materialelor de lucru stimulează imaginaţia şi creativitatea, transformandu-i pe „pitici” în adevăraţi artişti, care treptat vor învăţa să folosescă diferite tehnici de lucru:

  • desenul
  • pictura
  • lipitul
  • mototolitul
  • să cânte
  • să ia parte la jocurile muzicale etc.

Universul limbă şi comunicare :

Aici „piticii” îşi dezvoltă limbajul cu ajutorul lumii de basm, cu ajutorul poveştilor şi poeziilor, care introduc copilul în universul creativităţii şi al imaginaţiei, totodată învăţând ce înseamnă exprimarea orală şi cea scrisă.

Universul ştiinţe

„Piticii” sunt introduşi în universul matematicii şi înţelegerii naturii, cu ajutorul jocurilor didactice şi a materialelor potrivite pentru dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor;

  • selectarea
  • observarea
  • diferenţierea
  • generarea unor desene geometrice

Universul om şi societate

„Piticii” învaţă să relaţioneze unii cu ceilalţi şi cu adulții, datorită faptului că informaţiile primite vor fi asimilate într-un mod practic:

  • experimentând
  • vizualizând
  • atingând
  • simţind. 

Aceste acţiuni vor dezvolta dorinţa de a-şi construi propria personalitate.

Universul psihomotric

„Piticii” învaţă să-şi  coordoneze mişcarile corporale, să-şi dezvolte mobilitatea şi rezistenţa fizică prin:

  • jocurile de cooperare
  • jocurile de mişcare
  • exerciţiile corporale
  • jocurile liniştite şi de relaxare, toate acestea conducând la dezvoltarea motricităţii grosiere, motricităţii fine, supleţei, forţei şi rezistenţei.

Prin formarea rutinelor „piticii” dobândesc  deprinderi şi abiliăţi cum ar fi dezvoltarea sănătoasă, prin îngrijire şi igienă personală.

Universul socio-emoţional

Acest univers este „esenţa” în viaţa copilului pentru că aici învaţă să interacţioneze cu cei din jur şi totodată învaţă să se descopere pe sine însuși, descoperind lumea exterioară.
Imaginea de sine este foarte importantă în această perioadă, de aceea o considerăm ca bază în dezvoltarea copilului, acest lucru influenţând decisiv procesul de învăţare.

Cunoaşterea de sine, controlul emoţional şi nu în ultimul rând interacţiunea cu cei dn jur, au un rol important în viaţa copilului, la această vârstă fiind momentul cel mai benefic pentru fixarea corectă a bazelor din punct de vedere socio-emoţional.

Universul în aer liber

Datorită spaţiului din curte – care este amenajat adecvat – copiii vor avea posibilitatea să-şi manifeste bucuria într-un mod liber şi constructiv.

Jocurile şi activităţile alese :

  • bibliotecă, unde „citesc” şi li se citesc poveşti
  • jocul de rol, unde (de exemplu) „eu sunt mama şi tu eşti tata”
  • construcţii , unde facem castele din cuburi mari şi mici
  • ştiinţe, unde descoperim (de exemplu) cum „bărcuţele pot pluti şi în apă de culoare mov”
  • nisip şi apă, unde „ne relaxăm în perluţele sclipitoare ale nisipului fermecat”, unde facem cele mai bune plăcintuţe din „făină colorată”
  • artă, unde „culoarea se joacă” nu numai pe pensulă ci şi pe pălmuţe şi multe alte activităţi experimentale, unde „piticii” au posibilitatea să aleagă locul de învăţare prin joc.

Activităţi de dezvoltare personală

Aici „piticii” învaţă:

  • cum bulele de săpun curăţă mânuţele şi faţa
  • cum să folosească toaleta
  • cât de frumos şi politicos este să spui „la revedere!”,.. „pa!”,.. „bună dimineaţa!”….
  • cum să pună jucariile în căsuţe potrivite pentru a fi aşezate
  • cum să manânce frumos
  • să se respecte pe sine şi pe cei din jur etc.